onsdag 17 november 2010

C- uppsats inom ofrivillig barnlöshet

Just nu: tentaplugg

Hej på er!


Kände att jag måste ta ett andetag ifrån studierna, så jag tänkte dela med mig av mina funderingar och lägga ut bollen för rullning.


I nästa kurs ska jag påbörja min B uppsats, min tanke är att jag ska "smaka" på vad jag skulle kunna tänka mig att skriva i min C uppsats. Det ska vara något som jag tycker är intressant och en fördel är om jag har haft erfarenhet av det själv eller är bekant med. Då slog det mig -att 11 års erfarenhet och mycket egen forskning inom området så borde ju ändå ofrivillig barnlöshet vara något. Jag tänker då att jag kanske ska koppla det ihop med self-efficacy som handlar om "tron på sig själv" -men är inte helt säker.

Och på en gång så rullar nästa tanke upp, hur ska jag göra mitt urval. Ska jag dela ut en slags enkät hos alla bloggare som har erfarenhet inom området, lägga ut lappar på privata och landstings IVF mottagningar. Eller ska jag genomföra intervjuer.

VAD TROR NI?
Har lite panik över detta och behöver lite hjälp ifrån er!
Tror ni det går att göra en bra undersökning i ämnet?

7 kommentarer:

  1. Vilken bra idé!

    Alla tre tillvägagångssätten är ju bra. Langa ut enkäter till bloggar (jag svarar gärna!) och i sjukvården och gör sedan ett antal kvalitativa intervjuer.

    SvaraRadera
  2. Åh ja, vilken bra idé! Har du funderat mer på syfte och frågeställningar? Vilken vinkel du skulle ha på det och sånt? Bollar gärna tankar med dig - håller ju på det detta dagligen med eleverna (i mycket mindre format förstås!)
    Och jag ställer oxå självklart upp med att svara på enkäter och sånt

    SvaraRadera
  3. Superbra idé! Tänk bara på att hålla det vetenskapligt... Kan ju vara svårt när det är så mycket känslor med i bilden. Men det klarar du galant :-)

    Kram

    Ps. Har en tävling som kanske lockar... ;-)

    SvaraRadera
  4. Tror absolut att det är ett bra ämne att skriva om. Ska du göra en kvantitativ eller kvalitativ undersökning? Beroende på hur din frågeställning ser ut vet du om du ska göra enkäter eller intervjuer. Superspännande, hör av dig om du vill bolla lite.

    Kram!

    SvaraRadera
  5. Bra idé! Hur tänker du dig att den ska se ut? och ditt syfte? Har skrivit några uppsatser i mina dar, hjälper gärna till, och svarar på enkäter förstås!

    SvaraRadera
  6. Så himla bra idé! Tycker absolut att du ska skriva om det. Självklart ställer jag upp och svarar på frågor!

    SvaraRadera