tisdag 21 december 2010

Tisdag

Uppsatsskrivande hela dagen, måste komma igång på riktigt nu -vill ju kunna vara ledig på julafton och nyårsafton:).

Sitter och tänker en del på informationsmötet på Itrim igår. Inser mer och mer att gå ner i vikt egentligen inte är svårt, speciellt inte med deras metod. Det svåra är att stabilisera sig och hålla vikten, med deras forskning och erfarenheter så är det mellan 6:e - 12:e månaderna som man "faller tillbaka" i gamla möster och det kan jag skriv under på.

Det ska bli roligt och en stor utmaning att lyckas en gång för alla. Nervöst för jag är ju ändå lite rädd att misslyckas, men samtidigt så övertygad om att det kommer gå bra för nu har jag jobbat så många år med mig själv att jag kommit ordentligt på fötterna.

Dem sa igår att det tar 1-5 år att ändra ett beteendemönster och äta "bra", med tanke på att jag har jobbat med mitt i kanske 2 år och känner att jag har en bra bit kvar så förstår jag verkligen vad dem menar. Och inte är det så konstigt heller med tanke på att det tagit 31 år att blivit den jag blivit. Jag tycker om deras koncept -det handlar inte bara om viktnedgången utan dem fokuserar på helheten med bra och realistisk mat samt motion.

Fick en aha upplevelse när dem igår berättade att en normalviktig person som inte motionerar regelbundet har jättestor risk att dö tidigare än en person som lider av fetma som motionerar regelbundet. Även ifall jag vet att motion är viktigt för både kropp och själ så trodde jag ändå att det var viktigare att vara normalviktig än att motionera som en tjockis.

Kommer troligen att från och med 3 januari dricka soppor och shakes i 12 veckor (21 mars), och kommer då gå ner ca 18-24 kg. Vilket gör att jag kommer väga mellan 63-64 kg i slutet av mars -känns otroligt häftigt att äntligen nå målvikt. Det är som Itrim menar att dem som får en snabb viktminskning är dem som klarar av att hålla vikten även sedan -men det krävs att man verkligen jobbar med att stabilisera sig, alltså det är här det jobbiga arbetet kommer in. Med det stöd som jag kommer ha både av Itrim och dem jag kommer gå med kommer göra en stor del av det stödet. Sen har jag även min man som alltid finns där och stöttar och peppar mig. Jag har min underbara dotter som nu börjar bli medveten om mat och kropp och jag vill bli en bra förebild för henne. Sen har jag ju även alla mina efterlängtade kläder i flyttkartongen:)

Njuter av den fina snön, dock har jag inte varit ute så mycket som jag velat och som jag var förra året pga studierna. Men tittar ut ibland och får en liten puff av allt det vackra.
Katten M.


Vårt cykelförråd med snö på taket.



1 kommentar:

  1. Fasen vad du är inspirerande. Hade jag varit i ehov av att gå ner i vikt hade jag börjat NU.
    Du kommer klara detta galant, även om det såklart kommer komma motgångar, men då finns ju många runt dig som peppar.

    God Jul på dig vännen!
    KRAM

    SvaraRadera