måndag 4 april 2011

Svullen

Även ifall jag varje månad blir svullen i magen vid ägglossning så är det som att man glömmer bort och blir lika imponerad varje månad över hur stor och uppblåst magen blir. Varje månad är lika jobbig, samtidigt som jag är överlycklig att min kropp fungerar och tickar på som ett troget gammalt ur. Det underlättar för ett kontrollfreak som jag faktiskt är:)

Snart kommer det bli sju gånger värre med hormonerna jag får i mig som gör även att magen blir hysteriskt svullen.

Förutom magens svullnad som man inte kan göra så mycket åt så har jag sagt till mig att inte tänka så mycket på kommande IVF, men det är svårt, fruktansvärt svårt. Tankarna flyger och far utan kontroll, senast i morse när jag körde bilen så började tankarna om hur det skulle vara att bli gravid på detta försök. Jag känner att jag har absolut inget att säga till om gällande tankarna, dem finns där oavsett om jag vill eller ej. Kanske jag ska låta det vara, låta de komma och inte lägga skuld på mig själv över att dem kommer?? Det här är inte helt lätt ska gudarna veta!!

Nu när vårt 5:e IVF försök börjar närma sig så känns det som att tiden har runnit ifrån mig och det är verkligen dags snart, jag har svårt att förstå. Det är som att det inte är på allvar. Samtidigt som det inte känns på riktigt så har en liten inre klocka startar inom mig som håller sig sysselsatt med nedräkning.

Den inre klockan tickar på för fullt, ju närmare delmålen ju högre tickar den. Just nu jobbar den heltid med nedräkning till första sprutan, och deltid gällande dag 5 då blodprov ska tas och jag ska börja med två sprutor per kväll, dag 7 när ultraljud ska göras, dag 11 då ev. ägglossningssprutan ska sättas och för att efter 36 timmar plockas på ägg. Sedan den olidliga väntan på om det finns några friska ägg att sätta tillbaka, vilket vi aldrig har fått tidigare.

Nu ska jag försöka lägga mina IVF tankar i en liten kista, låsa den och stoppa ner nyckeln i fickan. Kasta iväg kistan långt ut till havs för att sen kunna dra in den och kontrollerat låsa upp den när tiden känns mogen. Men med erfarenhet är det inte så lätt utan den där kistan kommer att driva med dem stora vågorna in och kasta omkull mig gång på gång där jag går lugnt på den varma sandstranden. Lika oförberedd varje gång.....

Kram till er älskade bloggläsare....


-Bloggat ifrån min Iphone.

2 kommentarer:

  1. Åhh vad jobbigt det är med alla tankar. Och ju mer man inte försöker tänka, ju mer tänker man. Helt galet.
    Jag håller tummarna stenhårt för att det här bli gången med guldägget!

    Tack förresten för dina tankar om akupunktur. Jag ska se om jag kan boka in några behandlingar innan nästa återföring som blir om ungefär 3 veckor..

    Ta hand om dig vännen!
    Kramar

    SvaraRadera
  2. Jag känner igen mig i ditt inlägg, hela ens liv kretsade kring ivf försöken, alla tankar som fort runt i huvudet hela tiden.

    Jag kommer att hålla tummarna!

    SvaraRadera