onsdag 2 november 2011

Vår historia

Vägen har varit lång och snårig under många års tid. Jag tänkte skriva lite hur det har sett ut och förhoppningsvis hur det kommer att bli framöver.

Jag och mannen träffades augusti 1998, redan efter 1 år ville vi skaffa barn. Så för 12 år sedan kastade vi p-pillren. Efter 2 år blev vi gravida, men fick missfall v. 6+1. Kort därefter påbörjade vi IVF 1, 2 och nr 3 inom landstinget. Trots att man plockade ca 10-12 ägg per gång så fick vi aldrig några tillbaka pga makens translokation (13 och 14:e kromosomen). Mellan IVF 2 och 3 blev vi spontant gravida igen, missfall i v. 5+2. Ca 1 år efter 3:e IVF åkte vi till Danmark för donatorinsemination som misslyckades. Efter ytterligare 6 månader blev vi spontant gravida och 9 månader senare föddes vår dotter.

Några år följde med förlossningsdepression och maken fick cancer. Efter cancerbeskedet rasade min värld och jag blev sjukskriven pga utmattningsdepression, efter 1 års sjukskrivning började jag plugga till beteendevetare men det tog nog ca 2.5 år för mig att bli "frisk". Maken kom lite senare med 2 månaders sjukskrivning pga panikångest.

Efter ca 7 månader från att jag började plugga, blev vi spontant gravida igen. Men vi fick för 3:e gången ett missfall i v 5+1. Nu började vi bli sugna på en till bebis och vi började i maj 2009 med våra nya IVF försök, men nu via privat klinik. Första försöket resulterade i att vi inte fick några ägg tillbaka till oss. Efter ca ett halvår blev vi gravida igen, men återigen missfall v. 6+3. Efter denna period tog vi paus, vi var tvunga att återhämta oss.

IVF 5 gjorde vi i april/maj där vi för första gången fick tillbaka ett bra embryo. Men testade negativt och tecken på mens kom ruvardag 14 och kom igång ordentligt på ruvardag 16. Nu har vi precis genomgått vår IVF6, vi fick 2 fina embryo tillbaka och väldigt tidigt testade jag positivt och än så länge håller det i sig och idag befinner vi oss på v. 4+0.

Eftersom jag ska iväg några veckor på semester så ringde jag idag och bokade in ultraljud på IVF kliniken samt inskrivning på MVC. På MVC ska jag ta blodgruppering inför vårt moderkaksprov som görs tidigast i vecka 11.

Så förhoppningsvis vill grynet junior/s stanna kvar hos oss så vi får uppleva dessa datum.
Ultraljud v. 8+0 = 1 december
Inskrivning v 9+1 = 9 december
Moderkaksprov = strax innan eller efter jul.

Bebis/ar = 11 juli 2012 (+/- 2 veckor)



En skiss jag ritade inför vår besök på privata kliniken om hur det har sett ut för oss under alla dessa år,

som sedan fyllts på:



Jag vill verkligen tacka för alla gratulationer
-jag har varit rörd till tårar!!!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar