måndag 22 mars 2010

IVF nr 5

Nu har vi kommit fram till när nästa IVF, vårt 5:e IVF ska ske och det blir till våren 2011. Om vi tittade på den praktiska detaljerna om när det faktiskt blir bäst så det tidigast i februari månad ....om det inte är extremt mycket med studierna då. Min tjänstledighet för studierna går ut sista maj 2011, och då har jag varit borta från min arbetsplats i 4 år.
Vårt krav är att jag bör gå ner till 77 kg då jag beräknas enligt BMI att vara normalviktig, vilket innebär 13,6kg from min vikt idag (90,6 kg).

Till februari from idag är det ca 47 veckor kvar och det innebär att jag bör minst gå ner 0,3kg i veckan och det tycker jag känns helt kanon bra eftersom jag vill att viktnedgången får ta den tid det vill.

Jag undrar jag om vi lyckas bli gravida genom IVF
eller om det blir annat tillvägagångssätt?!.

Jag har kopierat in en text från Sara med bloggen www.lillaunderbarn.blogg.se som jag tycker är väldigt intressant.

Vid vanliga försök via "sänghalmen" är chanserna som sådana att om kvinnan är:
20 år så är det 86 % chans att bli gravid inom ett år (här var vi när vi började)
25 år så är det 78 % chans att bli gravid inom ett år
30 år så är det 63 % chans att bli gravid inom ett år (här är vi nu)
35 år så är det 52 % chans att bli gravid inom ett år
40 år så är det 36 % chans att bli gravid inom ett år
45 år så är det 5 % chans att bli gravid inom ett år
50 år så är det 0 % chans att bli gravid inom ett år

Men som Cathrine Lindman, ordförande för Barnlängtan, en patientföring för ofrivilligt barnlösa säger i samma artikel: "Men vad många inte vet är att det blir svårare att få barn med åren även med teknikens hjälp."

Undra hur det kommer att sluta för oss?
-Syskon genom IVF
-Syskon genom donatorinsemination
-Skruttan som vi har utan syskon

Vi har även diskuterat att ansöka om att få ta hand om fosterbarn, dock är vi väldigt hårda på att detta/dessa inte ska få kompensera det syskon vi eventuellt inte kommer att få utan för att vi vill hjälpa det utifrån deras situation.

4 kommentarer:

  1. 0,3 kg per vecka tycker jag låter riktigt bra. Man ska inte låta det gå för fort!

    Det där du har kopierat från min blogg tror jag att du har missuppfattat lite, de där procentsatserna är inte när man gör ivf utan när man försöker på vanlig väg.

    Du har råkat skriva fel bloggadress på mig, har blogg.se i slutet ;-)

    SvaraRadera
  2. Låter som en rimlig siffra att gå ner per vecka.

    Spännande att ni ska göra ett försök till. Kommer verkligen hålla tummarna för er.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. Tack Sara för ditt inlägg. Ska göra ett förtydligande i texten och ändra din bloggadress.

    TACK!
    Kram Lila

    SvaraRadera