måndag 23 augusti 2010

Min planering

Som en del redan vet så är jag fan av Viktväktarna, grejen är sedan början av sommaren har dem lagt ned mötena i närheten där jag bor. Har insett att jag måste få stöd att gå ner i vikt för att det ska fungera....för att få en spark i baken så går jag hos en konsulent och ska genomföra en Camebridge kur.
Hur ska jag lyckas med denna kur utan att bli galen av att inte få tugga mat, få känna smaken i munnen eller bara den här sociala samvaron som kretsar runt mat. Jag kallar det målmedveten och envishet....ska väl dock erkänna att många gånger idag har jag längtat till middagen som jag får påminna mig om och om igen att det blir soppa till middag...samma som till lunch. Kommer nog ta några dagar innan jag får in i tänket att det är soppa och shake som gäller för mig de närmaste veckorna.


Oh, det här med tiden också...får lite panik över att räkna hur lång tid det är. Så därför kom jag på en genial idè, enligt mig själv. Jag byter tiden till antal kilon, sagt och gjort.

Nu väger jag 90,4kg, mitt slutmål har jag minskat till 64kg vilket är mitt absoluta drömmål. Totalt har jag kvar 26,4 kg, vilket känns omöjligt när man ser hur mycket det egentligen är. Därför tänker jag att först vill jag gå ner 10 kg med Camebridge "Ren kur", vilket innebär soppa eller shake 3 gånger om dagen, samt att jag ska dricka minst 3 liter vatten. Dem gör reklam på sin hemsida att "minska 1.5 kg - 4 kg i veckan", tycker att 4 kg/veckan lät för bra så jag surfade runt lite idag och räknade ut ungefär att kvinnor går ner ca 2.5 kg/vecka med Ren kur.

Eftersom man ska räkna med att gå upp ca 2 kg i ren vätska när man börjar äta kombinerad kur första veckan så räknar jag på ca 12 kg, så efter ca 5 veckor (början av oktober) bör jag väga ca 78 kg. När jag nått detta mål så har jag "bara" ca 16kg kvar.



Hur ska jag göra för dessa 16 kg? Min planering är att äta kombinerad kur i ytterligare 7 kg, räknar med en genomsnittlig viktnedgång på 1 kg. Med min mattematik tar detta 7 veckor vilket innebär att jag kommer väga 71 kg i mitten av november. Med kombinerad kur menas att man äter 1-2 måltider med shake/soppa och äter 1-2 måltider per dag.

De sista 9 kg vill jag gå ner med "vanlig" mat enligt tallriksmodellen, små portioner och lite lördagsglass och en hel del motion i form av vardagsmotion och 1-2 pass i veckan.

Jag vet att jag fixar detta, har enligt mig själv inget val. För tiden börjar närma sig när vi troligen vill köra med IVF. Jag vill iallafall vara nere under 70- strecket....och jag blir inte yngre. Så vad har jag väntat på egentligen -nu är det bara att fokusera!!

(.....och sen kan man ju inte vara sämre än grannfrun:))

2 kommentarer:

  1. Lycka till på vägen, det kommer vara tungt men det kommer gå. Första veckan är för jävlig och man gör inte annat än att tänka på alla läckerheter som finns runt hörnet.
    Jag håller tummarna för dig.
    Ett tips är att du rör på dig mycket, långa raska promenader för då lovar jag dig att det går fortare och efter ett tag kommer du få en kick av att du känner dig lättare och är lättare. EFter ren kur så ska du börja konditionsträna och styrketräna. Inga svåra övningar men så att du stärker kroppen. Bästa förbränningen har du om du först styrketränar och sen kör konditionsträning iform av cykel eller löpning och att du blir svettig.

    Massor med lycka till!!
    Kram H

    SvaraRadera
  2. Tror det kommer gå jättebra! Du är så motiverad och har gett dig tusan på detta. Jag tror på dig!!:o))

    Kram!!

    SvaraRadera