fredag 26 november 2010

Faaannnnn!

Är sur, arg, irriterad, uppgiven och framförallt väldigt ledsen.

På föreläsningen idag tog man upp att vissa ämnen är känsliga att skriva c uppsats om, på rasten frågade jag föreläsaren om mitt ämne - ofrivillig barnlöshet.

Hon ansåg att det inte är lämpligt att forska kring detta då det är känsligt ämne -alltså att det blir svårt att skriva min c-uppsats om det. Ev. kunde man använda sig av fd. ofrivilligt barnlösa som har distans till behandlingar och istället för enkäter göra intervjuer.

När jag berättade att jag har egen erfarenhet så sa hon att hon själv har själv två IVF barn och en som kom till på den naturliga vägen. Så hon vet iallafall vad det handlar om.

Men jag kan inte låta bli att bli ledsen över att man har den inställningen, att man då hellre låter bli att exponera denna fråga för att det är känsligt än att lyfta fram den och göra det mer "acceptabelt" i samhället.

Det är ju ändå frivilligt att delta, tycker man att det är för jobbigt så deltar man inte.

Jag lämnade in mitt underlag idag och får prata med handledaren nästa vecka.

Jag som så gärna ville göra den här undersökningen -ingen bra start på denna helg!

Snälla, säg vad tycker ni (ärligt)! Ni får gärna svara anonymt om ni vill. Dem flesta av mina läsare antar jag har/haft erfarenhet inom ofrivillig barnlöshet -är detta en för känslig fråga att undersöka?

Tips på hur jag kan kringgå känsligheten mottages gärna då jag inte vill släppa min ide utan att undersöka detta vidare.




-Bloggat ifrån min Iphone.

5 kommentarer:

  1. Jag tror kanske att hon tycker att eftersom det är ett känsligt ämne, med mycket känslor inblandade, så blir det svårt att "mäta" ur en vetenskaplig synvinkel... Eller ja, jag vet inte riktigt hur jag tror. Men det låter ju bra att kontakta par som är "post"-ivf... Det beror ju helt på vad du har för frågeställningar. Detsamma gäller ju om du vill skriva uppsatsen om de som är ofrivilligt barnlösa i detta nu. Med rätt frågeställningar och en snäv inriktning så tycker jag väl att det mesta kan funka. Jag skrev min c-uppsats om lärares kroppsspråk (läste till lärare) och fick höra att det kanske inte var möjligt eftersom perception är så subjektivt. Men med rätt litteratur och ett tydligt utgångsläge så gick det skitbra och jag lärde mig massor på köpet!

    Det du måste göra är att bestämma VAD inom detta ämne som du ska attackera? Det måste ju hållas litet för att det ska funka. Vill du då undersöka om det finns skillnader hos paren om deras skäl till barnlösheten skiljer sig åt? Eller är det att få veta hur de tacklar sin barnlöshet?

    Bara två exempel men du förstår nog hur jag menar... Så mycket babbel - jag hoppas mina tankar hjälper något...

    Kram

    SvaraRadera
  2. Håller med föregående talare och tillägger lite själv.

    På ett sätt kan det vara "farligt" att skriva om något som ligger för nära en själv, men det måste man som handledare avgöra från elev till elev. Vissa av mina avråder jag att ta saker som ligger alltför nära, men det brukar vara de som är mest "otränade". de som är moitverade, drivna och som fattar att man måste lägga undersökningen utanför sig själv avråder jag inte eftersom min erfarenhet säger att de resultaten kan bli hur bra som helst. Vare sig det handlar om uppsatser eller muntliga framföranden.

    Det viktiga i det här är precis som Tess menar ovan att du har en rikrigt snäv frågeställning och att du har målet RIKTIGT klart för dig innan du börjar. Gissar att den du pratade med är rädd för att det bara ska bli känslosmet... Men det beror ju helt på hur du är som person om du orkar hålla isär dina egna känslor från uppsatsen. OCh det lilla jag känner dig så verkar det som att du skulle kunna fixa det

    SvaraRadera
  3. Jag skrev en uppsats om prematura. Jag fick en som dog. (Numer har jag två prematura som inte överlevde.)
    Etik. Jag fick högsta betyg på den.

    Det handlar inte om att ämnet är för känsligt.
    Aborter skriver vartenda barn om i skolan.
    Rasims, våldtäkter och dödshjälp eller inte.

    Varför skulle ofrivillig barnlöshet vara för känsligt? Jag tycker det är en skitlöjlig ursäkt.
    Dessutom så länge hon inte vill ta fram det..så hjälper hon till med att hålla det känsligt i så fall.

    Frågan gäller nog inte hur känsligt det är utan som förgående talare skriver.
    Det handlar om MÅLET och om man kan hålla sina egna känslor neutrala från texten.

    Jag var väldigt känslomässig när jag skrev men det texten handlade om fakta och olika perspektiv. Kan man iskallt skilja på dom så ska det gå bra. Å andra sidan skriver ju människor nästan bara om det vi brinner för.

    Nä, jag tycker det var löjligt att du inte fick skriva om det. varför ska vi välja ämnen som inte berör oss själva? Meningen med att studera är ju att vi ska lära oss och gör man inte det bäst om man är intresserad?

    Jag kanske svamlar men ni borde kunna utläsa liten vinkling av det hela ändå.

    SvaraRadera
  4. Jag tycker absolut att du kan skriva om detta. Det är upp till var och en om man vill ställa upp eller inte.

    Du vet att jag jätte gärna svarar på alla dina frågor.

    SvaraRadera
  5. Just för att det är känsligt bör man ju skriva om det tycker jag. Man kan inte smussla undan allt under mattan som är jobbigt. Som en ovan skrev, det skrivs om mobbing, våldtäkter, alkoholmissbruk mm mm. Det är viktiga ämnen som måste belysas. Så även ofrivillig barnlöshet. Stå på dig vännen!!

    Är inte hemma nu. Men jag ska kolla sen om jag kan hjälpa till att hitta en bra vinkling på det.

    Kram!!

    SvaraRadera