söndag 5 december 2010

Söndag morgon

Sitter här själv vid frukostbordet, har tänt ljus lite varstans. Njuter av lite egentid.

Försöker samla tankarna, försöker lösa upp den stora knuten jag har i magen.

Jag pluggar mycket nu, gör jag det inte praktiskt så maler det 24 timmar om dygnet i huvet. Maken är inte helt nöjd med det, vilket jag förstår efter nattens grubblerier.

Men jag vet verkligen inte hur jag ska gå tillväga för att få det att fungera. Visst, nu är det extremt för det har varit och är skola varje dag. 4 timmars pendling + 3timmars föreläsning= 7 timmar per dag och sen är det tenta plugg på det då tentan är på fredag samtidigt som vi ska jobba med och ha läxor i B-uppsatsen.

Ni som har pluggat på högskola - hur har ni fått det att fungera? Har ni något tips, även ni som inte har pluggat kan säkert se med lite distans.

Vill inte att det här ska förstöra eller slita på vårt förhållande, vi har haft nog med sånt.

Här sitter jag....


-Bloggat ifrån min Iphone.

4 kommentarer:

  1. Hmmm, när jag pluggade så var det ju bara jag och sambon (vilket det trist nog fortf är...), jag behövde inte heller pendla till skolan. Vi började dock bygga hus när jag hade 1,5 år kvar så det tog ju lite tid, men det var mest sambon som fixade här då. Flyttningen tog visserligen tid men det var mest ett välkommet avbrott i studierna...

    Vet inte om detta låter lite "klappa på huvudet" men har du testat att göra en prioriteringlista? Nummer 1 på listan borde väl vara man och barn!? nummer 2 plugget? nummer 3 att ha ett fint hem, nummer 4 att minska i vikt, nummer 5 underhålla vänner... och så vidare. Inget kul att göra sånt här men för att överleva när livet blir för mycket? Och sen när det är mer hanterbart så gör man allting igen? Listan skulle ju i så fall funka så att man "kryssar av" från toppen typ varje dag och så kommer man så långt ner på listan som man gör och resten av punkterna skiter man i (med gott samvete!) resten av dan.'

    Jag har lagt mina irl-vänner rätt långt ner på listan för tillfället eftersom de bara drar ut energi på mig (vet om att det är riskabelt ochjag har ångest för det så det låter lättare än vad det är - men du aknske kan ge tusan i att bjuda hem och istället låta dig blir bortbjuden så länge?) och jag ska ringa och beställa städhjälp för att städa har halkat så långt ner så den punkten kommer jag aldrig till...

    SvaraRadera
  2. Lite som Jenny_Maria tänker jag med. Framförallt så kan det kännas överväldigande nu, men det är bara ett halvår kvar (?). Sen är allt med skola över. Det borde även din andra hälft ha förståelse för? Han kanske kan hjälpa dig på något sätt? Göra honom delaktig? Det är bara ett lite tag till i ert liv...

    När jag pluggade var det oxå bara jag och min man, och han har alltid varit väldigt stöttande....Och lugnande.. (jag hade oxå perioder av smärre sammanbrott på skolarbete)

    Vissa perioder i ens liv är stressande, men försök ta en sak i taget och inte stressa upp dig, prioritera bort sånt du inte hinner.

    Ett bra tips är att anlita städfirma, det har jag och det är underbart, de kommer 1ggn/månaden. Jag tror vi bor lite nära varandra så vill du ha tips på firma kan du få det...

    SvaraRadera
  3. Jag hade fem rätt så slappa högskoleår så jag har nog inga bra tips egentligen.

    Men om du tittar in hos mig så kanske du hittar nåt som gör dig lite gladare...

    *blink blink*

    Kram

    SvaraRadera
  4. Förstår att det är kämpigt för er nu. Tycker du kämpar på så jäkla bra!!

    När jag pluggade var jag singel och bodde i min lilla etta. Behövde inte pendla heller, vilket jag tror är ett av de tuffaste delarna med tanke på familjelivet. Så tips från mig känns ju sådär. Ni får försöka se det som att det är en kort tid av ert liv som detta pågår, jämfört med hur många år ni har sen:o))) Belöna ert slit med att planera in små mysiga saker ni kan göra som familj emellanåt. Men det känns som att ni gör det redan tycker jag.

    Det där med städfirma som de skriver ovan, är inte så dumt. Bara lyxen att komma hem till ett välstädat hem och inte ha det att tänka på också, kan ge er mer tid som familj att njuta av annat.

    Kämpa på vännen, snart är du i mål!!!

    KRAM!!

    SvaraRadera