tisdag 1 februari 2011

Akupunktur


När jag behandlade min B uppsats så sprang jag på en del vetenskapliga artiklar som berör lyckandesfrekvensen att bli gravid både utan och genom IVF efter man genomgått en akupunktur behandling. Dem var alla rörande överens om att det har en effekt, att dem som genomgår en akupunkturbehandling i större utsträckning även blev gravida.





Text nedan är hämtad från www.akupunktur.se:


Akupunktur kan hjälpa vid ofrivillig barnlöshet och kan till och med vara den avgörande biten, den kan justera ägglossningsrubbningar och stabilisera hormonrubbningar. Men även bidra till en ökad blodgenomströmning i livmodern och kvalitén samt kvantiteten av ägg kan påverkas positivt. Behandlingarna kan minska biverkningarna av hormonerna, öka välbefinnandet och minska stressen.



Olika områden inom infertiliteten:
FET (frozen embryo transfer):
Fem behandlingar innan FET, en behandling efter äggplock och två behandlingar efter insättningen ökar chansen till graviditet.



IVF i naturlig cykel:
Akupunktur har en lugnande påverkan och stressen minskar, flera blir gravida.



Insemination:
I gruppen kvinnor som insemineras blir flera gravida med akupunktur. 
Akupunktur ökar cirkulationen i livmodern och ger minskad stress och ökar chansen till graviditet.



Hur läggs behandlingen upp?
Akupunktur behandlingen börjar under sprayningen. Fyra behandlingar två gånger i veckan för att du ska må bra. Under sprutfasen ska du ha fyra behandlingar två gånger i veckan. Då växer folliklar och slemhinnan blir fin och tjock. Sedan är det väldigt viktigt att få en behandling efter ägguttagningen och en behandling efter ägginsättningen.

Varför är det viktigt att få behandling efter ägguttag?
Det är viktigt att få en bra genomblödning och cirkulation i området för att få
bort så mycket som möjligt av bedövningsmedlet, som är giftigt för embryot.

Varför behandling efter ägginsättningen?
Minska stressen hos den blivande mamman och öka genomblödningen i
slemhinnan så att ägget kan växa fast inne i livmodern.

Ska man behandlas under ruvningstiden?
Ja, en lugnande behandling, för att minska
risken för missfall.






Hur kan akupunktur hjälpa?


Akupunktur ökar endorfinerna och de egna välbefinnande hormonerna samt
blockerar stresshormoner och gör så att adrenalinhalten sjunker. Adrenalin
är giftigt för embryot och hindrar graviditeten från att utvecklas vidare.


- Forskningen tyder på att man förbättrar möjligheterna att bli gravid vid provrörsbefruktning. Det är svårare att bevisa att det även fungerar vid även vanlig graviditet, men jag tror att det kan hjälpa för vissa grupper, säger gynekolog Mats Wikland.



Bild lånad från internet:

Mina egna funderingar: I texten ovan framkommer det att behandling ska göras fyra gånger två dagar i veckan....vad menar dem??? Är det så att det ska göras totalt fyra gånger under sprayningstiden samt fyra gånger under spruttiden men att man ska göra dessa två gånger i veckan. Är det någon som förstår texten bättre än jag??

Sitter här och planerar in i kalendern när jag ska ringa min "kinadam" för att få lite nålar, och återigen kommer pengarfrågan in här.....men både jag och maken är rörande överens om att detta får prioriteras...., lika som Åre resan, och som mina målviktspresenter, och som.....ni förstår att det kan fortsätta i all oändlighet:):).
Aja, nu är det BARA 136 dagar kvar till ffeeettt inkomst:):)

1 kommentar:

  1. Jag tolkar som du att det ska göras totalt fyra gånger, två ggr i veckan. Om jag inte minns fel gick jag totalt ca 10 ggr under hela min ivf-behandling. Som det står i texten är det viktigt att även gå efter insättningen, helst samma dag.

    SvaraRadera