lördag 23 april 2011

IVD 5, sprutdag 6 av 8

Igår morse var jag på kliniken i huvudstaden för att lämna blodprov. De skulle ringa om jag skulle sänka min Menopur dos från 225IE till 150IE. Efter att jag uträttat några ärenden inför påsken och på väg hem i bilen så ringde samma barnmorska mig från kliniken som jag träffade i morse.

Jag hade ett värde på 375, och detta värde vill de att man ska under dag 5 eller senast 6 ha på 700?!?!? Igår var det dag 5 och jag hade bara ett värde på 375, jag fick ont i magen och började korsförhöra henne om hon trodde att det ändå skulle finnas ägg att plocka ut etc. Hon sa att de var inte oroliga eftersom det här värdet höjs under hela tiden -men jag kunde inte låta bli att ojja mig och analysera hit och dit.

Min ultraljudstid flyttades även från måndagen till tisdagen, vilket blir att min ultraljudsdag blir istället för dag 8 så blir det på dag 9. I foldern man fick med sig hem så står det att ultraljudsdagen när man använder Menopur ska göras dag, 6, 7 eller 8. Jag blev nog lite irriterad att jag behövde byta dag då jag har planerat in mina studier och intervjuer utifrån tiderna från kliniken. Men inget att göra åt, kan de inte så är det ju dumt att jag åker dit:)

Jag försökte ta bort mina "analysfrågor" i huvudet efter jag kom hem, det gick emellanåt bra men de ploppade upp då och då. Fick ibland jobba stenhårt för att få positiva tankar.

Något som fick mig att släppa och gå vidare samt känna ett lugn var att det är ju ändå första gången med Menopur, vi får se det här som en testomgång (som typ kostar 20 000:- :((. ). Vi kan inte göra något åt detta, jag har gjort så gott jag kunnat med örtmedicin, vitaminer samt 10 gånger på akupunktur (där ytterlibare 3500:- sticker iväg). Vi sprutar rätt dos vid rätt tillfälle på kvällarna, och de på kliniken har bäst erfarenhet av tidigare patienter. Hur mycket jag än vill vara med och planera samt styra situationen så går det inte -jag måste lära mig släppa!!

Så efter jag kommit fram till detta och diskuterat fram och tillbaka med maken så kändes allt bra, inte kanon men bra! För om jag fick välja så hade jag velat åka och lämna blodprov och ultraljud varje dag för att verkligen vara på säkra sidan att allt utvecklar sig som det ska.

Känningar i kroppen:
Sedan sprutdag 4 på kvällen har jag haft lite molande värk i nedre delen av magen/äggstockarna -så något är det iallfall som händer där inne. Igår även så, men nu på morgonen känns inte så mycket. Jo, jag fick ju även börja ta ytterligare en spruta (orgalutran) i går. Den kändes inget när injektionen gjordes, men efteråt var det en jätteskum känsla -svårt att förklara men det var en bula som sved och värkte lite, sedan helt plötsligt kändes det som en isbit som låg på magen:)

Känningar i psyket:
Med undantag dag 1 när jag fick mitt psykbryt och min oro efter samtalet igår så känns det helt okej. Det är den bästa IVFèn av de alla som vi har gjort än så länge. Jag försöker tänka så positivt som möjligt, jag tränar och håller mig i trim vilket både påverkar kropp och själ. Jag försöker även undvika att prata högt om detta, inte mer än 1-3 ggr/dag -det hjälper massa för man kommer inte in i den här ältande spiralen.

Men jag ska inte ropa hej för jag vet ju av erfarenhet att imorgon kan det vara en sådan dag som jag får ytterligare ett psykbrut och man har inte alls någon lust att gå upp ur sängen, man vill bara ligga där och tycka jävligt synd om sig själv. Både att det ska vara så in i helvete dyrt att skaffa barn men även att kroppen tar stryk av alla hormoner man proppar i sig.

Planering:
Tisdag 26/4 Ultraljud
Onsdag 27/4 Ägglossningssprutan?
Fredag 29/4 Äggplock?



Förresten -är det någon av er läsare som har någon koll på det där med de här olika värdena (detta värde som jag fick på 375)??

1 kommentar:

  1. Hej vännen!
    Jag har ingen koll på det där med värdena, så det blir inte mycket till hjälp av mig. Däremot känner jag igen mig(vilket jag tror många andra oxå gör) gällande att släppa taget och lita på kliniken....Man vill ju gärna hjälpa och tala om hur de ska göra, men man får nog fasiken lära sig att släppa taget....
    Jobbigt det där....

    Hoppas du får någon ordning på allt och att värdena blir som de ska...

    Ha en trevlig påsk.

    Kram/
    Luiza

    SvaraRadera