fredag 27 januari 2012

V. 17 (v. 16+2)

De senaste dagarna har det hänt i kroppen, enligt mig stora förändringar som varit påtagliga.

*För 13 år sedan gjorde jag en bröstförstoring då jag i stort sätt var helt platt framtill. Så tidigare när jag var gravid så växte inte brösten sådär enormt mycket så jag antar att de inte kommer göra det nu heller (vilket jag tycker är skönt). Men de har blivit totalt blårandiga och jätteömma (längst fram där protesen inte är). Bröstgårdarna är sedan tidigt i graviditeten jättemörka. Jag har även börjat få lite råmjölk, inte så det rinner men det geggar ur mjölkgångarna. När jag var gravid med dottern för sju år sen var jag i typ v. 23 när mjölken började rinna på mig. Även ifall det är roligt att det händer saker med kroppen så är det väldigt opraktiskt med ömma bröst, då man alltid lyckas komma åt dem.

*Jag har börjat bli snuvig, inte sådär så att det rinner men det är alltid snor i näsan blandad med blod.

*Jag har svårt att ligga på ryggen, det känns som fostret/livmodern trycker på något så hela jag dunkar i hjärtats rytm och det bara dånar i öronen efter hjärtslagen. Så det slutar alltid att jag måste lägga mig på sidan.

*Finnarna is back!!!

*Magen/fostret/livmodern har växte enormt över natten häromdagen.

*Jag känner inte av fostret/barnet lika tydligt sedan några dagar tillbaka. Har blivit lite nojjigt över det, trots att jag läst att det är vanligt i början av fosterrörelserna. Att det kan ta dagar innan man känner något igen. Jag har kännt rörelser sedan v. 14, de blev tydligare och den reagerade alltid på när jag drack kallt. Men nu är det inte så, nu känner jag den lite diffust och inte lika ofta. Jag hoppas bara på att fostret ändrat läge och sparkar inåt ryggen istället.

*Min navel brukar i normala fall vara väldigt djup, men den har börjat "utplånas". Den är hälften av djupet nu.

*Jag börjar just nu fundera på om det är så att min depression senaste dagarna blivit värre, om det hänger ihop med att det verkar vara lite andra hormoner i omplopp i min kropp.....ska nog ta upp det med min kurator.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar