fredag 23 mars 2012

Trädgårdsplanering

Vi har bott i vårt hus i fyra år och under dessa år har vi planerat trädgården hit och dit. Bott in oss, ändrad och finslipat. Det finns en dröm, oftast räcker inte pengarna dit men jag tror vi är riktigt nära vår dröm. Visst, vi har fått tumma på vissa saker -men inget som stör mig. Vi får det som vi vill ändå, men inom vissa områden på ett annat vis. Det kommer ta ytterligare flera år med finslip för att få den där mysiga trädgården. Efter att bott i hus snart 10 år så inser jag att huset kommer aldrig bli klart, det finns alltid saker man kan finslipa. Vi börjar nu med att satsa på basen.

När vi flyttade (och är även idag) så hade den en gul gräsmatta och tomten är alldeles platt med någon enstaka buske som inte tagit sig. En tredje del av vår stora tomt bestod av en grusad uppställningsplats för ca 20 bilar. Det är nu det vi vill ändra på. Eftersom jag tycker tomten är rätt stor så ska den ändå bli lättskött men med ett mysigt intryck och känsla. Feng shui känslan finns redan, då grannar och barn gärna kommer och pratar/leker. Huset ligger bra med ett berg strax bakom och söderläge där vi oftast vistas. Nu ska allt bara göras efter vår smak och tycke.

Jag tänkte göra ett eget inlägg på saker vi fått uträttade under den tiden vi bott här. I detta inlägg tänkte jag mer visa lite inspirationsbilder, jag har tusen till men valt de som kortfattat ändå visar vilken stil vi vill ha. Sen har vi inte alltid samma tycke....älskling är mer praktisk och det ska vara funktionellt medans jag gärna snöar in mig på detaljer. Det är en bra kombination då vi båda får tumma på våra önskemål.

Om ca 1-3 veckor kommer företaget vi anlitat och påskveckan ska min svärfar hjälpa oss att bygga ett 80 kwm altandäck på södersidan, utifrån vår köksdörr. Det kommer grävas, rätas till och sås. Uppfarter ska göra och gångstig in. Vi själva ska göra nytt staket, vilket känns som ett stort projekt för oss. Eftersom jag inte kan stå upprätt mer än ca 1 timme utan enorma smärtor så kan det vara så att detta kommer få göras när bebisen är född. Räknade ut att vi har ca 1 100 pinnar som ska målas samt de "reglar" som ska fästas i dessa. Men jag klagar inte för jag älskar måla!

Lite inspirationsbilder ser ni nedan. Målet är grön gräsmatta, uppfart med grus, vitt staket och grindar, träd och buskar, lätt att underhålla men ändå med mysfaktor.



 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar