måndag 14 februari 2011

Cellförändringar

Min underbara gynläkare ringde idag efter mitt gynbesök i november. Det visade sig att jag har cellförändringar (typ 1). Eftersom vi ska börja med IVF om typ 6-7 veckor så skulle jag få en akut tid för frysning. Tydligen tar det några veckor innan livmodertappen har läkt.

Den information jag fick var att jag har kvar virus där nere (typ 16?!) och har kroniska cellförändringar. Cellförändringar av typ 1 är ej farliga MEN kan bli värre, den irriterar livmodertappen och kan vara negativt för fertiliteten.

Kommer att få göra nytt cellprov om 6 månader, för att ha koll.

Är det någon av er som haft detta? Vad har ni haft för info?

Igår var min älskade syster med familj på besök, blev korvgrillning ute, dock nöjde jag mig med te:)





-Bloggat ifrån min Iphone.

2 kommentarer:

  1. Blir orolig ang cellförändringarna. Berätta mer om du orkar. Vad är det och vad kan de leda till? Kram Angel19

    SvaraRadera
  2. Jag hade cellförändringar.

    Kan vara allvarligt men behöver absolut inte vara det.

    Jag fick ta om ett positivt prov 6 månader senare och det var också positivt. Tog om igen men den här gången klippte de av 5 bitar av tappen. Det gjorde ont.
    De visade sig också vara positiva. Men då körde de laser på den bit av tappen och det gick bra, efterkontrollen visade inget.

    Man kan vara gravid och ha cellförändringar.
    Ibland så tar man tom med såna prover mitt under en graviditet. Men man brukar ta det lugnt och vänta tills efter en graviditet om huruvida behandling behövs eller ej.

    Man skär i så fall bara av en liten bit av tappen med laser. Efterkontroll igen ingår.
    Vanligen så blir det inte mer än så.

    Jag hoppas det går bra!

    SvaraRadera