måndag 14 februari 2011

Kliniken har ringt

Så roligt, nu har kliniken ringt och jag har fått vår planering klar. Lite blandade känslor dock, men både jag och maken har flera gånger pratat om att vi ska gå in i det här med "glimten i ögat" och ja, ni får gärna påminna mig om det när vi är uppe i allt:)

Just nu känns allt bra iallafall, så det bådar för en bra start.

Vår planering
1. Korta protokollet med Menopur.
2. Jag ringer dagen jag får mens.
3. Börjar med sprutor dag 2 eller 3.
4. Börjar med 225 enheter (3 ampuller)
5. Blodprov på dag 5, ev. sänka till 150 enheter (2 ampuller)
6. Ultraljud på dag 7 eller 8.
7. Sprutar totalt 10-14 dagar, kommer även få ta sprutor (orglutran??) och sedan ägglossningssprutan.

De ville att jag skulle ta menopur pga jag har en tendens att lätt bli överstimulerad och svullen. Menopur kan också ge bättre äggkvalite, nackdelen är att äggblåsorna dock brukar bli färre.

Eftersom vårt mål är att få ut så många ägg som möjligt pga makens translokation så frågade jag om dem tänkt på den aspekten, självklart hade dem gjort det men de övervägde ändå att fördelarna var fler med Menopur. Så jag har bestämt mig för att lita på dem, de borde ju ändå ha större kunskap än mig inom området:).

Hade även mailat tre frågor som hon tog upp.
1. Ingen fara egentligen att jag går på måltidsersättningar ända fram till vecka 12 då fördelarna med en viktnedgång väger tyngre. Men eftersom jag kommer enligt BMI kommer att vara normalviktig redan om ca 3 veckor och att jag dessutom inte har så många kilon kvar så ansåg hon att det kanske är bra att trappa upp någon vecka innan vecka 12 som är planerat till nu.

2. Gällande min PMS medicin (Citalopram) så tyckte hon att jag ska undvika dem för man vet inte vad dem har för effekt på fertiliteten.

3. Gällande mina cellförändringar så tyckte hon det var kanon att dem upptäcktes och att dem ska tas bort redan på onsdag.

Så snart går tåget, och förhoppningsvis kan vi bromsa det innan det finns risk för att det spårar ur i kurvorna. Jag hoppas på en lugn, trygg och fin resa ihop och att vi gemensamt alla tre i familjen kan kliva av med en ytterligare familjemedlem i våra famnar:)

En till av denna lilla tjej skulle ju inte vara helt fel;):)


-Bloggat ifrån min Iphone.

2 kommentarer:

  1. Åh vad jag håller tummarna för er. Har inga erfarenheter av cellförändringar, hoppas det inte ska sätta några käppar i hjulet för er. Klart ni ska ha en till liten goding;o)

    Kramar!

    SvaraRadera