tisdag 17 april 2012

Tillväxt ultraljud

På vissa ställen verkar det vara rutin att de som blivit gravida genom IVF får genomgöra ett tillväxt ultraljud (TUL).

Hur har det varit för er?
Även ifall ni inte gjort IVF, har ni fått göra TUL ändå? Vad har anledningen varit?

Jag ska till min barnmorska idag, tänkte kolla om vi får göra ett sådant. Känns som det kan bli en dubbelkontroll så att hjärta och hjärna ser bra ut (eftersom vi har anlag för ett kromosomfel) och sen självklart storleken...framförallt om man kan se huvudet. Då vår skrutta hade stort huvud och det var inget som jag var förberedd på.

UPPDATERING:Nu har jag varit hos BM, allt (blod/järnvärdet, hjärtslag, blodtryck, vikten) såg bra ut. Jag tog upp hur det är med TUL. Hon hade redan planerat att skicka remiss för ett sådant då detta är en IVF graviditet, sen sa hon att det är alltid bra att kontrollera barnet då jag äter Levaxin för sköldkörteln. Känns superbra och jag är glad för det! Så det borde bli om 4 veckor då detta TUL görs i v. 32.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar